El Ensemble Kabul, dedicado a la interpretación de la música tradicional de Afganistán, fue formado en 1995 en Ginebra por Hossein Arman, conocido cantante de su país de origen Afaganistan, que se vió forzado a exiliarse debido a la situación política de este país.

Hossein Arman y su hijo Khaled (director  artístico y rababa) y su sobrino Osman (flautista)  forman el núcleo del ensemble. En su último cd se les ha unido Ustad Madang, el gran maestro del zirbaghali –tambor- viajando desde Peshawar (Pakistan) para la grabación, así como Ysssuf Mahmood, miembro de una gran dinastía de instrumentistas de tabal, Taher Hakami.

 

Tal y como sucede en la mayoria de la música oriental, el repertorio del Ensemble Kabul se basa en tradicionales cuerpos de modos melódicos –râg- y en ciclos de tiempo (tâl, a veces conocido como zarb).

 

El Ensemble Kabul muestra un profundo respeto por la herencia musical de Afganistán –incluyendo varias influencias que h an sido asimiladas a traves de los siglos- al tiempo que mantienen su propio cararcter individual. El repertorio del Ensemble Kabul  parte de la herencia clásica y Folk de varias regiones de Afganistán y se refina en los arreglos cuidadosos de Khaled así como en la magistral interpretación de sus músicos.

 

El sonido peculiar del Ensemble Kabul se produce al llevar a cabo una única mezcla de timbres, aquellos del Rabat, del santur así como dediversos instrumentos de percusión, desde la tabla india hasta el zirbaghali , todo ello reflejando las diversas facetas e influencias de la música afgana.

(foto)

Biography

The Kabul Ensemble, devoted to the performance of traditional music fromAfghanistan, was formed in1995 inGeneva(within the framework of the Ateliers d’ethnomusicologie) by Hossein Arman, a renowned singer in his nativeAfghanistanwho was forced into exile by the political situation there. Hossein Arman, his son Khaled (rubâb and artistic director) and his cousin Osman (flautist), form the nucleus of the ensemble. They are joined on their last CD by the late Ustad Malang, the great master of the zirbaghali drum, who traveled from, Peshawar (Pakistan) for the recording ; Yussuf Mahmood, a member of a long line of tablâ payers, Taher Hakami, a young singer with a remarkable natural flair for vocal music, and Paul Grant, of American origin, who reintroduces the santûr which had disappeared from Afghan music.

As in most oriental music, the repertoire of the Kabul Ensemble is based on a traditional corpus of melodic modes (râg) and time cycles (tâl, sometimes known as zarb). The Kabul Ensemble shows deep respect for the musical heritage ofAfghanistan(including the various influences that have been assimilated over the centuries), while retaining its own individual character. The ensemble’s repertoire draws from the classicaland folk heritage from the various regions ofAfghanistan, but its interpretation is refined by Khaled’s very careful arrangements. The Kabul Ensemble’s characteristic sound is produced by a unique blend of timbres, those of the rubâb and the santûr – the latter rarely been used inAfghanistan, at least not over the past forty years. The group also brings together several percussion instruments : the tablâ of Indian origin, the Afghan zirbaghali (similar to the Iranian zarb and the darbukka of the Islamic Middle East andNorth Africa, thus reflecting the various facets of Afghan music and influences.